Het project Nijmegen in Dialoog organiseert en begeleidt dialogen tussen allerlei Nijmegenaren.
In juni zijn er bij het Huis van Compassie dialogen gevoerd met studenten over een maatje zijn voor een ander en zelf een maatje nodig hebben. Dit in combinatie met info over (nieuwe) maatjesprojecten van het Huis van Compassie.
Ook zijn er dialooggesprekken begeleid met een kleine 70 VMBO-leerlingen van de tweede klas van het Montessoricollege. Dit als onderdeel van een event in De Lindenberg van het project Ieder Talent Telt. Het thema van die dag was ‘Inclusie’.
Bij gesprekken in kleine groepjes over ‘Erbij horen’ hebben leerlingen gepraat over waar ze aan denken bij Erbij horen en wat hun ervaringen daarbij zijn. Ook hebben ze hun dromen verwoord over het thema erbij horen en acties bedacht, om die droom waar te kunnen maken.
Na afloop van de dialoogjes waren de reacties van leerlingen: “Je praat met mensen, waar je normaal niet mee spreekt” en “Rustig praten, doen we niet vaak”.
Een andere leerling, die zei op school niet bij een groepje te horen maar op de sportclub wel, noemde het gesprek “Fijn en niet fijn”.
Voor Nijmegen in Dialoog was de eerste keer met dialogen voor scholieren van 13, 14 of 15 jaar een positieve en leerzame ervaring voor de dialoogbegeleiders.